Na obilí, olej, hořčici, papriku, sádru, cement a solné mlýny.
Jak se vede zrno neb šrot do mlecí plochy?
Zobrazit odpověď
Tím, že jest přiváděno zrno neb šrot do středu kamene.
Jaké přednosti mají rovinné vysévače?
Zobrazit odpověď
Spotřebují málo pohonné síly, dávají světlejší mouku. Tyto stroje mohou současně pracovati jako šrotový vysévač, třidiš krupic a jako vysévač mouky a dunstů.
Co se dociluje tím, že větrníky leží křížem přes sebe?
Zobrazit odpověď
Produkty určené k mletí dostávají se na mlecí plochu, jsou rozemílány a současně dopravovány na vnější obvod kamene.
Jak dopravujeme obilí z dolejší části do části hořejší?
Zobrazit odpověď
Výtahem.
Otázky tovaryšské mlynářské zkoušky, Lehovec, A. 1936:
Pokorný:
. Dva větrné mlýny ve Chvaleči připomínají se k roku 1803 až 1805 (879), dále k roku 1811 (880). Návrší, kde stával větrný mlýn, patří k hospodářství čp. 24, se označovalo Schaudichum (881), v katastrální mapě má název Sidichfür (882). Oba mlýny stály při cestě, zvané Mühlweg, která vycházela z Chvalče u domu čp. 125 dvorem hospodářství čp. 79, šla na výšinu 566 m k pozemkům hospodářství čp. 24 a dále na Slavětínskou cestu. Polnosti, příslušející k uvedeným dvěma hospodářstvím, táhnou se od zmíněných popisných čísel pruhem směrem jižním (883). Větrné mlýny stály v nadmořské výšce cca 570 m, resp. Cca 580 m (884).
(879) ZLA Náchod I, archiv velkostatku Adršpach, sing. 85 (GÚ-ČSAV, VM-Č, sdělení uvedeného ZLA z 12.12. 1953, čj. 394/1953).
(880) Geschichte des Dorfes Qualisch, 37 (GÚ-ČSAV, VM-Č, sdělení ZLA Náchod z 19.9. 1955, čj. 500/55, srov. i GÚ-ČSAV, VM-Č, sdělení rady MNV ve Chvalči (kronikář F. Papež) z 12.2. 1956 i s náčrtem místní situace a označení polohy obou mlýnů.
(881) Cit. sdělení kronikáře F. Papeže.
(882) GÚ-ÚAGK, SK, katastrální mapa i.č. 2684, Qualisch, 1844 (stav roku 1840), list V; SÚA, IS, Hradecko 373, Quallisch, stav 1840.
(883) Viz cit. katastrální mapy z roku 1840, list V, VI, VII, IX.- Roku 1840 náležela usedlost čp. 72 F. Kasperovi a usedlost Ignácovi Schmidtovi.
(884) Státní mapa 1:5000 – odvozená, list Broumov 8-0 a 8-1, 1951.